Rauta on alkuaine, jonka kemiallinen merkki on Fe. Rauta on siis aina rautaa. Kun rautaa ostaa, saa aina sitä mitä tilaa. Ainoiksi valintakriteeriksi jää hinta ja toimitus.
Raudan ostamisen logiikka ei päde suunnittelupalveluiden ostamiseen. Eri suunnittelijoiden osaamisero voi olla kymmenkertainen, tai vieläkin enemmän. Lisäksi suunnittelijat ovat erikoistuneet, eli ovat vahvoja omilla osaamisalueilla mutta amatöörejä toisaalla.
Jos suunnittelupalveluiden ostaja on tottunut hankkimaan firmaansa palveluita ja tuotteita tiukasti kilpailuttamalla, tämä logiikka ei toimi suunnittelupalveluiden hankinnan suhteen. Tiukasti kilpailutettu, halpa hinta johtaa huonoon lopputulokseen. Hyvänkin suunnittelijan inspiraatio on tingitty pois ja ”olen vaan työssä täällä” -mentaliteetti valtaa mielen. Myös kiusaus ostaa palveluita ammattitaidottomilta palveluntarjoajilta on pelkkään hintaan tuijottaen suuri.
Brändin rakennus edellyttää vankkaa strategista ajattelua ja pitkäjänteistä yhteistyötä. Ammattilaisen palvelut maksavat, mutta jälki on hyvää ja se palvelee tarkoitustaan. Kun hyvä yhteistyökumppani löytyy, siitä kannattaa pitää kiinni. Näin voidaan rakentaa pitkäjänteisesti ja johdonmukaisesti brändiä ja rahalle saa parhaan vastikkeen.
Ei siis kannata sortua raudan ostamisen logiikkaan vaan keskustella suunnittelutoimiston kanssa josko löytyisi yhteinen sävel ja ymmärrys tavoitteista ja ymmärtää että ammattimiehellä on ammattimiehen veloitus. Vastineeksi saa kuitenkin paljon enemmän kuin pinnallista pseudosuunnittelua. Brändin rakennuksella ja markkinointiviestinnän suunnittelulla on aina joku tavoite ja päämäärä. Se ei ole irtoideoita ja kivannäköistä tyyliä jolla ei ole mitään yhtymäkohtaa yrityksen tavoitteisiin. Suurin työ tehdään pinnan alla ja ajattelemalla ennen kuin pinnalle nousee jotain silmin havaittavaa.