Visuaalinen ilme

Visuaalinen ilme – se, miltä yritys ja sen tuotteet näyttävät – on keskeinen tekijä kuluttajien mielikuvien muodostajana. Kuluttaja valitsee auton sen hyvän muotoilun mukaan ja aamiaismurot laajasta valikoimasta pakkauksen ulkonäön perusteella. Hotelli valitaan parin valokuvan perusteella. Toimimme tunteen ja mielikuvien ohjaamina, mutta perustelemme valinnat faktoilla ja järkisyillä.

Yrityksen visuaalisen ilmeen uudistaminen ja sen kehittäminen on usein kannattavampi investointi kuin jatkuvasti tehoaan menettävä mainonta. Onnistunut brändijalanjälki ei osoita voimaansa pelkästään tuotteiden markkinoinnissa, vaan hyödyttää myös yritystä muilla tavoin. Se houkuttelee parasta työvoimaa, saa nykyiset työntekijät olemaan ylpeitä työpaikastaan sekä vakuuttaa rahoittajia ja muita viiteryhmiä.

Yritysilme on palveluyrityksen pakkaus ja liiketoimintastrategian tiivistelmä. Se visualisoi sen, millainen yritys haluaa olla ja mitä se tavoittelee. Tämä on yrityksen kivijalka, jonka päälle rakennetaan tuleva liiketoiminta. Omaleimainen, aito visuaalinen ilme osaltaan myös erilaistaa yrityksen kilpailijoiden usein tasapaksusta joukosta.