Brändi on lupaus

Oletko koskaan miettinyt miksi kilpailija saa enemmän huomiota ja tekee parempaa kauppaa kuin oma yrityksesi? Vastaus saattaa piillä yrityksesi hahmottomuudessa ja luomasi mielikuvan mitäänsanomattomuudessa. Brändimielikuva ei erotu kilpailijoiden massasta.

Mikä sitten on brändi? Se on mielikuva joka syntyy asiakkaiden mielissä eri tekijöiden summana. Fakta, fiktio ja tunne sekoittuvat iloisesti. Onnistunut brändi erottaa yrityksesi kaikista kilpailijoista mieleenpainuvalla tavalla.

Asiakkat kokevat brändin usealla eri tavalla: tuote, pakkaus, hinta, markkinointi, myyntihenkilöstö jne… Jokainen näistä tekijöistä on kohtaamispiste, joka osaltaan muovaa asiakkaan mielikuvaa brändistä. Jotkut näistä kohtaamispisteistä ovat itsestäänselviä, kuten tuotteen ominaisuudet tai asiakkaan ja myyjän kohtaaminen kasvokkain. Jotkut kohtaamispisteet, kuten käyttöohjeet, kuukausitiedotteet tai jälkimarkkinointi, saattavat vaikuttaa brändin mielikuvaan hienovaraisemmin.

Brändi luo odotuksia. Se kertoo kuka olet, miten toimit ja miten olet erilainen kuin kilpailijasi. Lyhyesti, brändimielikuva on lupaus – lupaus, joka tulee pitää.

Jos brändi on lupaus jonka teet, sen täytyy myös täyttää lupauksensa, olla luodun mielikuvan arvoinen. Asiakaskokemusta tulee alati kehittää ja ohjata niin, että se aina tukee annettua brändilupausta jokaisessa kohtaamispisteessä. Jos eri kohtaamispisteet antavat ristiriitaista viestiä, brändimielikuva ei rakennu toivotulla tavalla. Asiakas jää hämmennyksen valtaan.

Comments are closed.